NYHETER OG BFSN I HORECA MAGASINET


 

 

Horeca 2. 2019

Michelin, næringsutvikling, bærekraft og omstilling:

Det var utrolig spennende å se utdelingen av Michelin stjerner, for de nordiske land den 18. februar. Endelig kom en kvinne som velfortjent, fikk sin Michelin stjerne for en fantastisk innsats over lengre tid. Heidi Bjerkan fra restaurant Credo i Trondheim fikk ikke bare en Michelin stjerne, men i tillegg en bærekraftspris for sin tilnærming til dette viktige spørsmålet. Bjerkan har organisert sine innkjøp på en måte som det virkelig står respekt av, og hun har til og med etablert dyrking av egne grønnsaker i egen restaurant. Dette er en fremoverlent innovasjon som det blir morsomt å følge med på videre i tiden som kommer.

Mens jeg satt og beundret innsatsen til Bjerkan og de andre som deltok på årets Michelin tildelinger, kom jeg til å tenke på en studietur med Oppland Fylkeskommune til Østerrike, som jeg deltok på for noen år siden. Turen handlet egentlig om et ønske om å skape verdens beste skidestinasjoner i opplandsregionen. Vi ble fraktet i buss til en rekke kjente østeriske skidestinasjoner, som nok mange nordmenn har et minne om, fra store norske skiprestasjoner. For meg ble det raskt klart at alle i den besøkte region har forstått, at å skape noe krever ikke bare innsats fra en næring, men et samspill fra flere, for å nå de aller beste resultater. På turen besøkte vi blant annet flere meierier og ysterier, som hadde utviklet sine lokale produkter som underbygget troverdigheten til hele destinasjonen. De var med i og skapte det store bildet i opplevelsen av en helhetlig kulturopplevelse. Ikke nok med det, bøndene i området var den aller sterkeste påvirkeren for tilrettelegging av kulturlandskap, med beiting for dyr i alpinanlegg og skiløyper. Bøndene fortalte at støtteordninger ble utløst ved at de nettopp slapp kyr, geit og sau ut i marka og tilrettela landskapet for en skiopplevelse for oss som besøkte regionen. På «kjøpet» etter dette samspillet, fikk flere næringer på plass gode lokale produkter, som løftet restauranter, hoteller og alle på destinasjonene opp til en spesiell lokal og genuin opplevelse, for de som besøker stedet. Etter flere år i hotellbransjen understreket egentlig denne turen noe jeg smertelig har vært klar over i flere år, men ikke helt funnet de rette svarene på. Hvor mange utenlandske turistgrupper har ikke spurt meg om jeg kan selge dem, eller kan fortelle dem om hvor de kan kjøpe seg den mest genuine lokale gjenstand, ost, spekepølse eller suvenir. Alt for mange ganger lokalt rundt om i landet, har svaret jeg har bydd på, dessverre blitt Kvikk-lunsj eller et lite stykke Norge fra Freja, som jo strengt tatt ikke er norsk lenger. Turistene fulgte så opp med spørsmålet, hvor er den lokale osten, svaret har da blitt at det er det nesten ingen som kan lage her i landet, på grunn av veldige strenge regler for etablering av ysterier. Du skjønner vi er en del av EØS. Nå er vel også Østerrike for så vidt også en del av EU, så hvor ble det egentlig av troverdigheten i det svaret vi ga turistene.        

 

Endring bærekraft og omstilling her hjemme

Hva er nå egentlig grunnen til at vi ikke får til denne formen for næringsutvikling i Norge? Heidi Bjerkan har egentlig vist oss nøkkelen, som vi må håpe at våre tillitsvalgte politikere får med seg i sin travle hverdag. Det å skape noe genuint av næringsutvikling handler fra samfunnets side om, tilrettelegging for gründere til å satse selv, på produkter og produksjon som de har tro på. I Norge har vi historisk sett dessverre hatt litt for stor tro på at en eller to sentrale aktører vil være de aller beste for å foredle råvarer og samtidig fylle en rolle som gir politikerne, råd om hvilke tiltak som virker. Det Bjerkan viser med sitt eksempel, er helt klart det motsatte av det vi så langt har tilrettelagt for i Norge. Vi står nå i en helt spesiell grønn omstillingssituasjon, og la oss håpe at denne omstillingen fører til at vi evner å tenke nytt med nye virkemidler, og ikke enda mer av de virkemidlene som dessverre ikke virker.

 

 

Michelin næringsutvikling